Oldal kiválasztása

Tudod mi a közös a Facebookban és az Apple-ben? Kiszolgálnak Téged, “elaltatnak” és “kihasználnak”.

Ha az Apple App Store-ba bekerül egy olyan alkalmazás ami nagyon népszerű lesz és az Apple megtudja valósítani maga is azt a funkciót, biztos lehetsz benne, hogy következő egy néhány rendszer frissítésben benne lesz. Mivel népszerű lett az alkalmazás, látja, hogy mire van igénye a felhasználónak, ezért Ő is belefejleszti a rendszerébe. Holott a valódi kutató és fejlesztő munkát az adott alkalmazás gyártója végezte el. Na jó sarkítok.

A mai nappal vettem észre én is a Facebook konkurenciafigyelőjét. Az apró dobozt, a korább oldal statisztikák helyén. Ennek segítségével öt, általad kiválasztott konkurenciád Facebook oldalát tudod figyelni. Ahogy Héjj Szilárd barátom részletesen leírta a működését, csak megerősített a következő gondolatomban.

Trójai faló

Ha elolvastad a barátom cikkét – vagy találkoztál vele magad is – rájöhettél, hogy ez a funkció azért nem egy nagy cucc. Ennél sokkal szofisztikáltabb szoftver is létezik, ami ráadásul akkora adathalmazt ad a kezedbe, hogy átláthatod a konkurenciád stratégiáját. Itt az összefüggés a lényeg. Te magad adod a Facebook kezébe a listát arról, hogy ki a TOP 5 versenytársad. A Facebook összefüggéseket akar látni és ehhez minden eszköze meg van. Még a felhasználó is. 🙂

Miért jó ez nekem, és miért neki?

Hogy Neked miért jó, azt nem tudom. A Facebook ad neked öt oldalt, amiről megtudsz egy adatot, amit ha figyelsz, amúgy is megtudsz. Persze ezt a funkciót tovább lehet fejleszteni. A Facebook amúgy elég bonyolult statisztikát vezet rólunk. De ettől még nem tudja kontextusba helyezni a dolgokat. Bocsánat átfogalmazom, könnyebb, ha Te is segítesz neki.

A barátaid listája Neked is nagy segítség, hiszen rendezni tudod őket és még a megosztásoknál is fontos lehet, hogy a Főnököd ne lássa az adott bejegyzést. Ezzel a rendszer viszont Téged is egy kicsit jobban ismer. Elnevezed a barátaid listáját (kulcsszó, amit lehet értelmezni), a lista maga barátokból áll (emberek), és a megosztott dolgok velük (objektumok) amelyekben szereplő tartalom egyre jobban körvonalazza az adott környezetet.

Vagy a követési lista oldalaknál. Azt gondolnád, hogy azért jött létre, mert a Twittert akarta másolni. Valamennyire biztos igaz is. De a lényeg a következő volt szerintem: “Rájöttünk kedves felhasználó, hogy vannak oldalak, amiket ciki lájkolni. Vagy nem lájkolsz, de látogatsz, mert érdekel és nem mondod el senkinek. Ezért úgy döntöttünk, hogy csinálunk egy funkciót, amiben nem kell lájkolni a Téged érdeklő oldalakat, de mi megtudjuk, hogy kiket raknál bele és miért. Így nem csak Neked segítünk, hanem pontosabban betudjuk határolni az oldalak mivoltát és a Te indítékodat. Üdv. Facebook”

Viralitás

Egy fontos eleme van ennek az új funkciónak amit azért jól megcsináltak. Az az oldal amit feltettél a listádra értesítést kap név nélkül. Ez egy elég erős terjedést biztosít ennek a funkciónak, ami még több adathoz jutattja a rendszert.

Tehát ha jól belegondolunk, egy apró funkcióval “altat” a Facebook, és közben adatot szerez. Ha Neked más a véleményed szívesen várom. 🙂